Better Business har ett Elite-medlemskap hos branschorganisationen MSPA (Mystery Shopping Professionals Association). Detta innebär att vi, inom MSPA, aktivt bidrar till utbildning och utveckling inom mystery shopping-branschen. 

Som medlem av MSPA agerar man bland annat genom: 

  • Att etablera professionella standarder och bästa praxis. 
  • Att reglera etiskt beteende. 
  • Att utbilda leverantörer, deras anställda, kunder och oberoende entreprenörer för att höja kvaliteten på tjänsterna. 

Mystery shopping – ett verktyg för kundinsikt 

Mystery shopping utvecklades för att ge företag möjlighet att uppleva sin verksamhet ur ett kundperspektiv. Alla kontaktytor som ett varumärke har med sina kunder kan mätas, exempelvis digitala plattformar, mekanisk försäljning och personlig försäljning. Resultaten ger företagen insikt i trender, mönster och förbättringsområden i kundupplevelsen. När det gäller bedömning av personlig försäljning, som exempelvis bemötande och kunskap, syftar mätningarna till att säkerställa att företaget lyckats med sin kommunikation, personalutbildning och att identifiera områden som kan behöva stärkas. Indirekt så är det ledarnas förmåga att introducera och utbilda medarbetarna som man mäter! 

Att mäta på individnivå 

För att företagen ska kunna identifiera styrkor och brister inom personlig försäljning, genomför en mystery shopper besök eller kontakt med personalen enligt ett förbestämt scenario. För att detta ska ske på ett etiskt och korrekt sätt, följer Better Business både MSPA´s etiska riktlinjer och GDPR. Detta innebär bland annat att vi inte identifierar individer genom detaljer som tidpunkter, bilder eller beskrivningar om inget separat GDPR-avtal upprättats.  

Mystery shopping är för många av våra kunder en metod för att mäta företagets prestationer på en aggregerad nivå. Kunder kan dock välja att använda resultaten för att uppmärksamma särskilt bra prestationer, exempelvis genom vår utmärkelse ”Suverän Service”. I sådana fall upprättas ett särskilt GDPR-avtal. 

Implementering av ett Mystery Shopping-program 

En framgångsrik implementering av ett Mystery Shopping-program är avgörande för företagets framgång. Det är viktigt att programmet kommuniceras tydligt – från start till innehåll, syfte och resultat. Detta ger företaget ytterligare en möjlighet att kommunicera koncept och mål till medarbetarna och förtydliga det övergripande syftet: att identifiera var ledningen behöver förstärka med utbildning, kompetensutveckling eller andra resurser. 

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor. 

Kontakta oss!