The Smiling report 2024
Sverige klättrar i internationell mätning av kundupplevelse – stark utveckling inom merförsäljning.
Årets resultat!
Leenden
Sverige säkrar en hedrande åttondeplats när det gäller att ge kunderna ett leende, med 68 % av de observerade interaktionerna som resulterade i ett leende från butikspersonalen. Detta är en liten nedgång från föregående år, då Sverige låg på nionde plats med 72 %. Lettland toppar listan i denna kategori med imponerande 97 %.
Hälsning
Trots starka framsteg inom andra områden lyckades Sverige inte nå topp 10 när det gäller att hälsa på kunder. Grekland leder denna kategori med hela 94 % av interaktionerna som inkluderade en hälsning, medan landet på tionde plats uppnådde 70 %.
Merförsäljning
En av de mest anmärkningsvärda förbättringarna för Sverige är inom merförsäljning. I år klättrar Sverige till en sjundeplats med 40 %, en markant ökning från förra året då Sverige inte ens placerade sig bland topp 10. Den bästa prestationen i denna kategori uppvisades av Polen med 76 %.
”Att se Sverige klättra i resultatlistorna, särskilt inom merförsäljning, visar på en positiv utveckling. Merförsäljning är något vi tidigare år har fått väldigt låga resultat på i undersökningen, då det anses lite genant i Sverige. Kanske börjar trenden vända och medarbetare ser värdet för kunden med merförsäljningsförslag ”, säger Lina Schölin, VD Better Business. ”Det är tydligt att det finns utrymme för förbättring, men vi är på rätt väg.”
Detaljhandelns positioner per bransch
Branschen detaljhandel visar globalt goda resultat i flera kategorier. När det gäller att le mot kunder placerar sig detaljhandeln på en sjätteplats med 81 %. På samma nivå, 81 %, ligger detaljhandel på en sjundeplats vad gäller att hälsa på kunder. Mest anmärkningsvärt är detaljhandelns position inom merförsäljning där detaljhandeln når en fjärdeplats med 70 %, vilket visar på starka försäljningsinsatser.
Om The Smiling Report
The Smiling Report är en årlig undersökning, grundad av branschorganisationen MSPA och Better Business Sweden, som samlar data från mystery shopping-aktiviteter över hela världen. Rapporten fokuserar på tre nyckelaspekter av kundservice: leenden, hälsningar och merförsäljning, och fungerar som en barometer för hur branscherna presterar i olika länder.
För mer information, vänligen kontakta:
Pernilla Ekstedt
Marknadsansvarig
pernilla.ekstedt@betterbusiness.se